בקצרה על טבלת הצמחים
תאור קצר של טבלת הצמחים, הטורים, השורות והאיכויות העוברות בטבלה. הפרק נערך מחדש בשילוב עם קובי נחושתן
הטבלה ההתפתחותית של הצמחים
מיכל יקיר בשיתוף עם קובי נחושתן
מבוא
ממלכת הצמחים היא הבסיס ממנו שואבת מעטפת כדור הארץ את יכולתה להתפתח. כבר מתוך התבוננות בטבע אנו למדים כי עצם מהותם של צמחים היא התפתחות דינמית. מהות זו מתבטאת בין השאר באופן צימוחם: שלא כמו בעלי חיים, צמחים גדלים ללא הפסק כל ימי חייהם, ובשונה ממינרלים, צמחים מגיבים לשינויים לסביבה בהתפתחות אבולוציונית. צמחים קשורים להפרדה ולהתפתחות: הצמחים יצרו מעטפת סלקטיבית, ממברנה חוצצת שהפרידה אותם מהסביבה אך שמרה על קשר דינמי עימה. ההפרדה אפשרה לממלכת הצמחים התפתחות בקצב מואץ ויצירת אבולוציה משלה - בנפרד מקצב השתנותם האיטית של המינרלים.
התפתחות הצמחים מניעה בעקבותיה את האבולוציה של עולם החי והדומם על פני כה"א כולו: צמחים הם הבסיס לקיום החיים מבחינת מזון, הם מייצרים חמצן לאטמוספרה, ואף את המינרלים משנעים מהאדמה החוצה ומן האוויר אל האדמה.
במובנים אלו משמש עולם הצומח כמתווך בין העולמות ונשא של טרנספורמציה בין חומר לאנרגיה ובין אנרגיה לחומר והוא מבטא ארכיטיפ של גדילה והתפתחות הנמשכת תדיר, ומכאן אף ארכיטיפ של זמן. מתוך כך מתאים להקביל את התפתחות עולם הצומח להתפתחות האנושית שטבעה אף הוא צמיחה, ולהשתמש בו כמדד למקומות בהן נעצרת התפתחות זו , כאשר יש חוסר או עודף או עיוות בהתפתחות (קרי: מחלות). בכך מעניק עולם הצומח עוד מתנה נוספת - אפשרות לריפוי.
הצמחים, בדומה לטבלה המחזורית של היסודות, ניתנים לסידור כטבלה, אלא שציריה נבנים משלבי התפתחות בוטניים אבולוציוניים (משמאל לימין ומלמעלה למטה). צירי ההתפתחות אלו מקבילים לשלבי הפרדות והתפתחות האני באדם.
* הטורים (או "בנות מחלקה" – מבחינה בוטנית) מתארים תהליכי היפרדות, רכישת מודעות והיווצרות "אני" אינדיבידואל: החל ממצב אחדותי, חוויתי אך ולא מודע, דרך יצירת גבול, פרדה מהאם והאב, הכרה באחר, עשיה ומאבק בעולם ועד קשר מודע חדש עם העולם. מחיבור ואחדות - אל אני מופרד. ממצב של חוויה למצב של ידיעה. בתהליך הטורים מבקשת הנפש האנושית על ידי הפרדתה מהעולם לרכוש מודעות ועצמות ורק כך לחזור אל המקור, כעֵדה מודעת ואף שותפה לבריאה.
* השורות (ה"סדרות", הקבוצות הבוטניות בתוך כל טור) מתארות שלבי התפתחות והתבגרות בכל טור ומבטאות בתחילתם שלבים של טרום ואי מוכנות בנושאי הטור, דרך ילדותיות ביחס לנושאי הטור, ועד להתבגרות ובשלות תהליכי הטור. בשורה האחרונה בכול טור, המציינת את סוף אותו תהליך, ימצאו כבר אותות למעבר לטור הבא. השלבים מבוטאים באמצעות תהליכים מוכרים באדם: החל מטרום לידה (טרום תהליך), דרך ינקות, ילדות, התבגרות ועד לבגרות וזקנה (סיום תהליך כל טור).
לסיכום: כל רמה של היפרדות והתעצמות ה"אני" עוברת בטבלה שלבי התפתחות, ומתבטאת בהתאם לנקודת המפגש בין טור לשורה – כמפורט בהמשך.
הסדר בעולם הצומח ומשמעותו ההתפתחותית
כשמתבוננים בעולם הצומח ובסדר האבולוציוני שבו דרך ההבנה והפרובינגס ההומאופתים, משתקף הסדר שבהתפתחות האדם, מאין הוא מתחיל ולאן הוא הולך. זהו סדר בעל חוקיות ברורה שחוזרת בעולם שוב ושוב. הטבלה חושפת את ההיגיון שבסדר ופותחת פתח להבנה של שלבי התפתחות במישורים אחרים, שהומאופתיה היא רק אחד מהם. לתהליכי התפתחות המתוארים בטבלה ניתן לראות הקבלה בעידנים החולפים בעולם, כמו גם לתקופות ההיסטוריות של האדם, לשלבי ההתפתחות הפסיכולוגית ורוחנית של האדם, לתהליכי התפתחות מודעותו ואף למבנהו הפיסי והאנרגטי. לאותו תהליך ניתן לראות הדים אף באגדות ובסיפורים שהעלתה נפש האדם. יש להניח שנמצא גם הקבלה לעולם המינרלי. "תיאורית שדה מאוחדת" לקיום אדם-עולם... חקירתנו תהליכים אלו הביאה להקבלה של הטורים לתקופות היסטוריות ידועות, לימי הבריאה ואף לסידור מרכזי האנרגיה (הצ`קרות) בגופו, כולם חוזרים ומתארים את אותו תהליך התפתחות בכול מקום.
סדר זה הוא כלי נוסף נפלא בידי ההומאופט בבואו להבין את המקרה שלפניו- ולהחליט על הרמדי המתאימה למקרה. הוא מסייע לחדד את ההחלטות שנעשו על פי המטריה מדיקה ואף מאפשר להשתמש במטריה מדיקה המצומצמת בצורה רחבה הרבה יותר מבעבר.
מומלץ לקרא בעיון את תיאורי הטורים מאחר והם הבסיס להבנת הטבלה. בהמשך בכול פרק מפורטות התכונות והתמות שנוצרות בכול שלב. אולם התייחסות לתכונות הטורים והשורות תהייה בקצרה, קריאת דפי ההקדמה מספקת הבנה מלאה של כל תהליכי הטבלה.
תהליך הטורים [1]: היפרדות ובניית אגו - מחוויה לידיעה, מתנסות למודעות
הצורך בהתפתחות מובנה בנפש וטבעי לה בדיוק כשם שטבעי לגוף הצורך לגדול. בתהליך ההתפתחות האדם ניתן לציין תחנות של גדילה וצמיחה - שלבי היפרדות מהאיכויות אשר תומכות בנפש ומספקות את צרכיה בזמן מסוים, אך בהמשך מתחילות להגביל ולעכב אותה במהלך האבולוציה שלה, תהליך זה מבוטא על ידי הטורים בטבלה:
נקודת ההתחלה של מסע הנשמה בעולם החומר ליצירת אני נפרד (אגו) ולרכישת מודעות אינדיווידואלית מתחילה קרוב למקור: מקורה של הנשמה הוא באינסופי, כשהיא חלק ממנו ואחת עמו. המסע מתחיל מאיכות נקבית בעלת אופי מכיל, מקבל ומוליד, ראשוני, מאוחד (Self), אידאי וזורם, ללא אני מעוצב, ללא נפרדות והבחנה (בטור הראשון) מצב שרובו רגש והמינד בו מעורפל. ממקום זה מתחילה הנפש ליצור גבול והגדרה ראשונית, תוך שהיא נפגשת, מתמודדת ונפרדת מהאיכות האמהית\נקבית המולידה אותה, מבססת ומגדלת אותה. לאחר שרכשה לעצמה את האיכות הנקבית של הולדה והזנה והטמיעה אותה בתוכה (בטור הרביעי), היא מוכנה להתמודד עם האיכות האבהית\זכרית, המקנה לה מודעות לתהליכים שעברה, מודעות לעצמה, בהירות ותחושת כיוון. בהמשך, באמצעות האיכות הזכרית המציבה גבולות, מזהה נפש האדם את עצמה ואת האחר כנפרדים, מייצרת מינד ואגו חזקים ורוכשת כוחות עשיה והתמודדות בעולם (בטור חמישי ושישי), בו עליה לעמוד על רגליה שלה כישות מובדלת ועצמאית (Ego), בעלת יחוד וכושר חשיבה והבחנה. בדרך צרה היא צועדת בעולם בו עליה לשוב וללמוד לשתף פעולה, לפוגג את תוצאות הפיצול בין הנקבי לזכרי ולמרות הגבולות שיצרה – להתחבר מחדש באהבה מודעת, ואף להביא את מתנות הנפש הייחודית שפתחה ולמדה במהלך מסעה.
הטבלה מבטאת אם כן אבולוציה דינמית המתחילה בחוויית האחד בטור הראשון ומתקדמת בטור האחרון לידיעה ותבונה המכירות הן בביטויי השלם והן בביטוי הנפרדות בעולם. נראה כי כיוונה של ההתפתחות הוא חזרה אל האחד מתוך מודעות וחופש בחירה. זהו מסע אבולוציוני מקיום חוויתי למודעות המאפשרת בחירה – מחוויה לידיעה. כשנעצרת האבולוציה, נעצרת זרימת החיים ונוצרת מחלה. ניתן לאמר כי המהלכים הדינמיים בטורים מתארים תהליכי בניית כלים לאנרגיית החיים, שמטבעה היא אנרגיה מתמירה, וככזו היא מניעה כל סוג התפתחות בעולם. כאשר אין כלים לעבדה ולהכילה - היא נתקעת או נגדשת והופכת בעייתית. בכל טור נדרשים להירכש כלים בעלי איכויות ותכונות מסוימות. חוסר איזון\היתקעות באותן איכויות (כמו שמכונה "מחלה") מופיע כתֵמות אופייניות בטור.
מהלך הטורים בטבלה מתאר גם מסע התפתחותי בין שני צדדי הטבע - הזכרי והנקבי. הטורים עוברים משיעור נקבי לשיעור זכרי, במסע שמטרתו ללמוד את מגוון התנסויות ששתי איכויות אלו מזמנות ולשלב ביניהן לכדי אחדות. שלמות דינמית המולידה את כל היש. הזכרי והנקבי אמורים להשלים ולתמוך אחד בשני בדינמיקה המתרחשת בתוכו של כול אדם, גבר או אישה, אך חסר האיזון בהם יתבטא כפתולוגיה בטור זכרי או נקבי יותר באופיו, בהתאם למצב:
האיכות הנקבית לעומת האיכות הזכרית - חוזקות וחולשות
איכויות ארכיטיפיות של הזכרי)טורים 5- ו6( |
איכויות ארכיטיפיות של הנקבי)טורים 1-4( |
אנרגיה משנה, משפיעה, בעלת כיוון ויחוד |
אנרגיה מחייה, זוהרת, זורמת באופן חופשי |
נתינת צורה, חדירה |
הכלה, חדירות ותקשורת |
הפריה ומתן צורה לחיים, אבהיות |
הזנה והולדת חיים, אמהיות |
אתגר, כיוון, הגשמת יעוד, הווית מטרה עתידית |
קיום כאן ועכשיו,הוויה קיימת |
אנרגיה מכוונת, מייעדת, יוצרת גבול |
אנרגיה מעוררת, מרגשת, משתנה |
תודעה, חשיבה, צלילות ויכולת הכרעה |
רגש ואינטואיציה |
נחישות ואומץ לב |
התמסרות ואקסטזה |
הפרדה וייחודיות |
התחברות ואיחוד |
חיים מתוך יעודושליחות
משימת החיים היא המהות הנותנת משמעות |
חיים אל תוך אהבה
האהבה היא מהות החיים |
אתה מה שאתה עושה |
אתה מה שאתה מרגיש |
מוצקות |
נוזליות |
|
|
חוסר איזון זכרי |
חוסר איזון נקבי |
צורה ומסגרת מוגזמות נעשה לחוקנוקשה
נוקשות פנימית עדOCD, פנטיות דתית |
חוסר יציבות וצורה. חוסר זרימה.
שאיפה למסגרת חיצונית במקום חוזק פנימי |
אי נכונות להשתנות |
השתנות חסרת עקביות |
הגבלה, חוק וביקורת יתר, דיכוי ותפיסה היררכית |
חוסר גבולות והתבררות, חוסר יחוד ואבדן עצמי |
פולשנות |
נחדרות יתרה, הבלעות או בליעה של |
צרות אופק |
אין הכלה, בריחה |
חוסר נחישות ומטרה, התכווצות עד שיתוק |
חוסר מטרה וחוסר בהירות |
אמונות תפלות |
חרדות חסרות בסיס |
אבדן בתוך עשיה יומית ולכן אי ראיית החזון והיעוד |
סערות רגש מטביעות, התמכרות |
פחדנות\דיקטטוריות, קרב מלחמה |
פתיינות, הטעיה (Deceiving) |
תנועתם של שני ההיבטים הבסיסיים בעולם, הנקבי והזכרי, תוך שהם נובטים ונבנים, מתבגרים, מבשילים, סופגים לתוכם את הצד האחר, מגיבים ונושאים פרי, מניעה את כל תהליכי הטבלה על פני הטורים.
בטור 1, האיכות הנקבית פעילה בהיבטה הראשוני, המוליד, מכיל, מאחד, חסר הצורה וסוער, מכאן והילך היא מתחילה לקבל לתוכה לאט את ההיבט הזכרי אשר מוסיף לה צורה וכיוון. והיא הולכת ונבנית, עד שבטור רביעי, טור ההזנה, מגיעה האיכות הנקבית לשיאה בבשלות ובגרות והיא יכולה ללמוד להכיל בתוכה בצורה מאוזנת את האיכות הזכרית. מכאן ואילך הופכת האיכות הזכרית לדומיננטית ומכתיבה את אופי שאר הטורים, בעוד שהאיכות הנקבית יורדת בפעילותה.
האיכות הנקבית, בצידה השמאלי של הטבלה (מטור 1-4), מתארת את התהליך בו האדם מגבש את עצמו, האני שלו ויכולתו לאהוב ולהיות נאהב תוך שהוא נתמך באהבת האם, ניזון ממנה ומקבל ממנה את הבסיס לביטחון בחייו והכרת עצמו. (זהו הממד הראשון של האהבה כפי שכותב ד. גרנדג`ורג`[2]).
מטור 5 ואילך, בחלקה הימני של הטבלה מתואר השיעור המועבר באמצעות האיכות הזכרית בעיקר, שתפקידה ללמד עשיה אקטיבית בעולם ולהעביר אל הממד השני של האהבה2 – האהבה לאחר: האיכות הזכרית מחזקת את האני ויוצרת הפרדה המאפשרת התפתחות לתוך ההכרה באחר, התפתחות אל מה שמעבר לאני האישי, ופעולה בעולם מתוך הכרה והחלטה מודעת. בטור שישי עדיין אין אינטגרציה טובה בין הזכרי לנקבי ולכן התהליך לא הסתיים ואנו נדרשים להמשיך ולהתפתח לשלב הבא, הטור הבא, האלף הבא שעדיין איננו קיים:
השלב הבא (הממד הגבוה של האהבה, כפי שכותב ד. גרנדג`ורג`) – קשור למעבר לאהבה טהורה ללא תנאי, לאינטגרציה בין הזכרי לנקבי, בין הקיום הייחודי לקיום המשותף. איחוד של תכונות הנקבי והזכרי למשהו חדש: אהבה מודעת. מאהבה קיימת וחוויתית לאהבה מודעת. זוהי מטרת התהליך, ואף שמעט מזה ממומש, כאן הכוח המושך, הנותן כיוון ומשמעות לתהליכי ההתפתחות בטבלה (והוא הטור השביעי שעוד לא נוצר, או יום השבת, אם תרצו).
לסיכום:
שלבי ההתפתחות כולם נטועים במרקם האדם-עולם[3]. לכן ניתן לראותם חוזרים באבולוציה של הדומם, הצומח, באבולוציה של הפרט ובזו של האנושות. כל שלב (טור) מוצא את ביטויו באדם בשיעורים שעליו ללמוד – למשל ברמת מודעות, ביחסים עם אחרים במשפחה, בזוגיות, במיניות, בענייני דת ואמונה ואף בענייני כסף.
ברמת המיקרו באדם, מוצאים שש הטורים את ביטויים המקביל בשש הצ`קרות [בסיסי אנרגיה מוגדרת] הראשונות.
ברמת המקרו, מוצא כל טור את ביטויו המקביל במהלך ההיסטוריה והתרבות האנושית, ואף בתיעוד ספרותי המתעד ומתרגם את שלבי התפתחות האדם וחניכתו לבגרות - באגדות, מיתולוגיות וסיפורי בריאה. כפרקטל ענקים מבטא היקום את אותן התבניות באין ספור צורות. התבוננות מדוקדקת מראה את הסדר בה חוזרות התבניות, הארכיטיפים של הבריאה[4], ומספרות את אותו הסיפור – סיפורו של הסדר המופלא בעולם.
[1] איכויות הטורים נסמכות על תאוריות של קארל יונג אולם אין זהות גמורה לרעיונות המובאים להלן, מקורות נוספים נסמכים על רעיונות פילוסופיים, רוחניים וקבלים שונים ועל הבנתנו הכללית את העולם (מ.י).
[2] Le Coeur Trois Fois Heureux - by Didier Grandgeoge. בעברית - "חסד משולש". תודות לתרגומה של מור מנדלסון.
[3] "אדם-עולם" הוא מונח שטבע הפילוסוף ר. שטיינר, הוא מחבר בין ידע האדם לידע העולם, ובו הוא מתאר את האדם כמיקרוקוסמוס, כמכיל בתוכו את כל תבניות היקום. רעיון זה – שהאדם מגלם בתוכו את כל טבע העולם מופיע אף ביהדות ובקבלה (כעליונים כן תחתונים) ובתורות אזוטריות שונות.
[4] בקבלה מופיע המונח "דמות אדם קדמון", והוא מבטא את תבנית הבריאה, את האבטיפוס לבריאת העולם, מפה ארכיטקטונית על כל גווניה. הולוגרמה של היקום, תכנית יקומית פרקטאלית. דיוקן אדם קדמון הוא דמות היקום כולו בכל המישורים, החל מיצירתו, השתלשלות מאורות אין סוף ועד לבריאת החומר, להתפרטות דרכה של האנושות, האבולוציה שלה, מאין באה ולאן מועדות פניה בעתיד, עד למיזוגה מחדש עם האינסוף, לאחר שישיגו האדם והבריאה את מטרתם – השגת מודעות רחבה יותר. כל המהלך הוא התהוותו והתגלמותו של האלוהי בתוך נפש האדם, ירידתו עד לחומר – כדרך לעילויו והתמרתו (קובי נחושתן).